Obnova zavornih čeljusti
Objavljeno: 14 Dec 2014, 14:01
Uvod
V tem kratkem slikovnem vodiču upam, da bom lahko prikazal potek in razložil vse potrebne postopke za osvežitev vaših zavornih čeljusti.
Opozarjam! Vodič je zgolj informativne narave in služi le v dodatno pomoč. Če tega še nikoli niste počeli, vam priporočam, da se obrnete na nekoga, ki je. Zavore so pri e30 zadnja in poglavitna točka varnosti in boh ne daj da bi zatajile.
Tipi čeljusti v e30 ali kateri tip imam jaz? :
Obstajata dva tipa prednjih čeljusti. Ate in Girling. Razlika je v vodilih in še nekaj drugih podrobnostih (Ate ima šplento,...).
Zadaj so bile na voljo samo čeljusti tipa Ate. Če se motim me popravite.
Kateri tip je boljši, bolj zaželjen...zasnova je nekoliko drugačna, v končnem pa sta predvidevam zavorna sila in vzdržljivost isti oz. podobni. V nadaljevanju bom predstavil obnovo za oba tipa, prvo sprednjih Girling in nato še zadnjih Ate.
Primerjava v sliki:
Pregled čeljusti ali kaj vse bo potrebno zamenjati, narediti?
Ko se odločimo obnavljat čeljusti pregledamo najprej njihovo stanje. Največ dela je, tako kot tudi pri drugih stvareh na e30, z rjo. Čeljusti rade rjavijo na zunaj, rja je dostikrat globja. Vkolikor so v slabšem stanju ali pa bi se vseeno radi kvalitetno znebili tisto malo rje kar obstaja, potem priporočam peskanje. Več o tem v naslednjem odstavku. V vsakem primeru pa bo potreben nakup gumic in tesnil. Ponavadi se jih dobi v setih za sprednjo in zadnjo čeljust. Več o tem kasneje. Lahko dokupite tudi nove ventilčke za odzračevanje zavornega sistema. So poceni in če se že dela... V primeru peskanja ali brušenja bo potreben tudi nakup primerne temeljne in prekrivne barve.
Priprava in pregled nekaterih kosov podvozja pred peskanjem:
Začetek obnove (velja za vse tipe čeljusti):
Peskanje in barvanje:
Peskanje: ta del bo verjetno opravil profesionalec. Pomembno je, da zna oceniti velikost granulacije peska pri peskanju glede na stanje. Kot rečeno zgoraj, se zna rja pri čeljustih dobro zažreti in s prefino granulacijo jo ne bomo povsem odstranili.
Nažalost nimam nobenih slik takoj po peskanju. Pred posegom je potrebno čeljusti nekoliko zaščititi. Najbolj važno je, da ne pride do vdora peska v batek oz. cilinder ali v vodila. Stare gumice pustimo tako kot so, vkolikor niso strgane (ponavadi niso ). Privijačen pustimo tudi ventilček za odzračevanje in pa staro zavorno cev (povito s trakom na drugi strani) ali kak drugi čep, ki bi zaprl vhod v cilinder.
Po peskanju je potrebno čeljusti čimprej zaščititi proti rjavenju. Ne smejo biti izpostavljene vlagi, saj lahko hitro začnejo ponovno oksidirati. Priporočam en tanek premaz s kakšnim nevtralizatorjem (npr. Wurth), po delih, ki so bili načeti.
Potek nevtralizacije po peskanju:
Ko nevtralizator naredi svoje, premažemo čeljusti s temeljno barvo. Če je možno, priporočam dvo-komponentno v dveh slojih. Sam sem uporabil eno-komponentno Mobihelovo temeljno barvo. Zaščita je pomemben del obnove, sploh pri tako izpostavljenih delih avta.
Sušenje temeljne barve:
Končni izgled naših čeljusti na avtu bo določala prekrivna barva. Kupimo jo lahko v spreju, različnih kvalitet in odtenkov. Sam sem uporabil zlato barvo v spreju, proizvajalca Prisma:
Čez prekrivno barvo lahko nanesemo tudi lak v spreju za lažje odstranjevanje umazanije v prihodnosti in ohranjanje 'lepega' izgleda. Če se odločite za lak opozarjam, da predhodno preverite kombinacije barva-lak. Sam sem imel to 'srečo', da sta se prekrivna barva in lak stepli. Uporabil sem lak v spreju proizvajalca Duplicolor in pa kasneje lak istega proizvajalca kot je bila prekrivna barva. Vse je bilo na akrilni osnovi, žal so očitno hitrosušeči spreji pre-agresivni. Duplicolor-duplicolor kombinacija naj bi bila uspešna.
Obnova sprednjih čeljusti - Girling:
Pred posegom potrebujemo komplete setov tesnil in gumic, kompresor, Ate specialno mast za zavorne cilindrčke (na sliki spodaj v modri tubi), primež in osnovni komplet orodja.
Iz prebarvanih čeljusti najprej odstranimo stare zavorne cevi in ostale zaščite, ki smo jih potrebovali med peskanjem in barvanjem. Ventilček za odzračevanje pustimo:
Za odstranitev gumice in tesnilnega obroča cilindra, moramo v cilindru ustvariti dovolj pritiska za potisk bata ven (zato smo ventilečk pustili privijačen). Za ustvaritev pritiska uporabimo kompresor. Na nasprotni strani batka pripravimo leseno ploščico, da batek ne poškoduje čeljusti ali nas (najlažje s kajlo, ki omogoča nadzor odmika):
Batek skoči ven in stare gumice lahko odstranimo. Na sliki spodaj so na spodnji strani stare gumice in na zgornji strani nov komplet gumic:
Sledi pregled utorov za tesnilo in gumico v cilindru. Velikokrat se tam pojavlja korozija, večje delce poskušamo odstraniti. Odzračevalni ventil lahko v tej stopnji odstranimo in s kompresorjem spihamo notranjost cilindra:
Cilinder dobro očistimo, postavimo v primež in z Ate mastjo natanko namažemo njegove stene ter utore. Namažemo tudi tesnilni obroč in gumico (harmoniko) po robovih na obeh straneh ter oboje vstavimo v v utore v cilindru:
Naslednji korak je pregled utorov v samem batku. Ti so ponavadi največ izpostavljeni koroziji, v nekaterih primerih tako hudo, da je potreben nakup novega. Moja dva sta bila v srednjem stanju...korozije je bilo nekaj, a samo površinska:
Batek in utor očistimo, namažemo z Ate mastjo in vstavimo v cilinder. Slednje opravilo je eno najtežjih pri obnovi Girling čeljusti (pri Ate-jih je nasrečo ta postopek veliko lažji). Batek moramo potiskati naravnost navzdol hkrati pa spodnji rob gumice povleči navzgor okrog batka. Gumica/tesnilka je dosti ožja od batka tako da to opravilo zahteva nekaj vaje:
Ko nam uspe, potiskamo batek naravnost navzdol dokler rob gumice na zdrsne v utor batka:
Sledi lepšanje vodil drugega dela čeljusti. Ni nujno potrebno. Jaz sem z lancerjem glave vodil z žično krtačo pobrusil, pobarval v temeljno in nato v črno barvo. Paziti moramo, da nam barva ne uide v navoj (lahko s časom zaradi barve pride do odvitja!). Najboljše ga je primerno zaščititi s kakšnim maskirnim trakom. Barvamo tudi samo do zgornjega roba pri glavi. Čez spodnji rob pride čez gumica in barva tam ni potrebna:
Pobarvane glave skupaj z novimi vijaki M8x20, trdote 10,9:
Ko so vodila pripravljena, pripravimo še nosilni del prednjih čeljusti. Odstraniti je potrebno pritrdilne vijake, očistiti navoje, kjer je stekla barva in očistiti naležne površine, kjer pride čeljust v stik z vzmetno nogo:
Naslednji korak je spraviti novo gumico 'harmoniko' na vodilo, kar predstavlja drugo najtežje opravilo pri tej obnovi. Predhodno je potrebno namazati z Ate mastjo vodilo in gumico po obeh robovih. Gumo spravimo po vodilu do roba, jo pri strani uščipnemo ter sučemo okrog, dokler ne zleze čez rob:
Ko nam uspe, vodilo potisnemo v namensko luknjo. Drugi rob gumice na vodilu zataknemo okrog pripravljenega roba na začetku luknje:
Oba dela čeljusti sta pripravljena na združitev:
Končano! Manjkajo še zavorne ploščice, novi odzračevalni ventili in zavorne cevi. Vse vijake je dobro 2x preveriti, da so dobro priviti.
Mentor in pomočnik pri obnovi je uporabnik lancer, tako, da se lahko obrnete nanj v primeru, da želite podobno obnovo (brez peskanja in barvanja), a nočete tega počet sami.
V nadaljevanju sledi še obnova zadnjih čeljusti Ate.
V tem kratkem slikovnem vodiču upam, da bom lahko prikazal potek in razložil vse potrebne postopke za osvežitev vaših zavornih čeljusti.
Opozarjam! Vodič je zgolj informativne narave in služi le v dodatno pomoč. Če tega še nikoli niste počeli, vam priporočam, da se obrnete na nekoga, ki je. Zavore so pri e30 zadnja in poglavitna točka varnosti in boh ne daj da bi zatajile.
Tipi čeljusti v e30 ali kateri tip imam jaz? :
Obstajata dva tipa prednjih čeljusti. Ate in Girling. Razlika je v vodilih in še nekaj drugih podrobnostih (Ate ima šplento,...).
Zadaj so bile na voljo samo čeljusti tipa Ate. Če se motim me popravite.
Kateri tip je boljši, bolj zaželjen...zasnova je nekoliko drugačna, v končnem pa sta predvidevam zavorna sila in vzdržljivost isti oz. podobni. V nadaljevanju bom predstavil obnovo za oba tipa, prvo sprednjih Girling in nato še zadnjih Ate.
Primerjava v sliki:
Pregled čeljusti ali kaj vse bo potrebno zamenjati, narediti?
Ko se odločimo obnavljat čeljusti pregledamo najprej njihovo stanje. Največ dela je, tako kot tudi pri drugih stvareh na e30, z rjo. Čeljusti rade rjavijo na zunaj, rja je dostikrat globja. Vkolikor so v slabšem stanju ali pa bi se vseeno radi kvalitetno znebili tisto malo rje kar obstaja, potem priporočam peskanje. Več o tem v naslednjem odstavku. V vsakem primeru pa bo potreben nakup gumic in tesnil. Ponavadi se jih dobi v setih za sprednjo in zadnjo čeljust. Več o tem kasneje. Lahko dokupite tudi nove ventilčke za odzračevanje zavornega sistema. So poceni in če se že dela... V primeru peskanja ali brušenja bo potreben tudi nakup primerne temeljne in prekrivne barve.
Priprava in pregled nekaterih kosov podvozja pred peskanjem:
Začetek obnove (velja za vse tipe čeljusti):
Peskanje in barvanje:
Peskanje: ta del bo verjetno opravil profesionalec. Pomembno je, da zna oceniti velikost granulacije peska pri peskanju glede na stanje. Kot rečeno zgoraj, se zna rja pri čeljustih dobro zažreti in s prefino granulacijo jo ne bomo povsem odstranili.
Nažalost nimam nobenih slik takoj po peskanju. Pred posegom je potrebno čeljusti nekoliko zaščititi. Najbolj važno je, da ne pride do vdora peska v batek oz. cilinder ali v vodila. Stare gumice pustimo tako kot so, vkolikor niso strgane (ponavadi niso ). Privijačen pustimo tudi ventilček za odzračevanje in pa staro zavorno cev (povito s trakom na drugi strani) ali kak drugi čep, ki bi zaprl vhod v cilinder.
Po peskanju je potrebno čeljusti čimprej zaščititi proti rjavenju. Ne smejo biti izpostavljene vlagi, saj lahko hitro začnejo ponovno oksidirati. Priporočam en tanek premaz s kakšnim nevtralizatorjem (npr. Wurth), po delih, ki so bili načeti.
Potek nevtralizacije po peskanju:
Ko nevtralizator naredi svoje, premažemo čeljusti s temeljno barvo. Če je možno, priporočam dvo-komponentno v dveh slojih. Sam sem uporabil eno-komponentno Mobihelovo temeljno barvo. Zaščita je pomemben del obnove, sploh pri tako izpostavljenih delih avta.
Sušenje temeljne barve:
Končni izgled naših čeljusti na avtu bo določala prekrivna barva. Kupimo jo lahko v spreju, različnih kvalitet in odtenkov. Sam sem uporabil zlato barvo v spreju, proizvajalca Prisma:
Čez prekrivno barvo lahko nanesemo tudi lak v spreju za lažje odstranjevanje umazanije v prihodnosti in ohranjanje 'lepega' izgleda. Če se odločite za lak opozarjam, da predhodno preverite kombinacije barva-lak. Sam sem imel to 'srečo', da sta se prekrivna barva in lak stepli. Uporabil sem lak v spreju proizvajalca Duplicolor in pa kasneje lak istega proizvajalca kot je bila prekrivna barva. Vse je bilo na akrilni osnovi, žal so očitno hitrosušeči spreji pre-agresivni. Duplicolor-duplicolor kombinacija naj bi bila uspešna.
Obnova sprednjih čeljusti - Girling:
Pred posegom potrebujemo komplete setov tesnil in gumic, kompresor, Ate specialno mast za zavorne cilindrčke (na sliki spodaj v modri tubi), primež in osnovni komplet orodja.
Iz prebarvanih čeljusti najprej odstranimo stare zavorne cevi in ostale zaščite, ki smo jih potrebovali med peskanjem in barvanjem. Ventilček za odzračevanje pustimo:
Za odstranitev gumice in tesnilnega obroča cilindra, moramo v cilindru ustvariti dovolj pritiska za potisk bata ven (zato smo ventilečk pustili privijačen). Za ustvaritev pritiska uporabimo kompresor. Na nasprotni strani batka pripravimo leseno ploščico, da batek ne poškoduje čeljusti ali nas (najlažje s kajlo, ki omogoča nadzor odmika):
Batek skoči ven in stare gumice lahko odstranimo. Na sliki spodaj so na spodnji strani stare gumice in na zgornji strani nov komplet gumic:
Sledi pregled utorov za tesnilo in gumico v cilindru. Velikokrat se tam pojavlja korozija, večje delce poskušamo odstraniti. Odzračevalni ventil lahko v tej stopnji odstranimo in s kompresorjem spihamo notranjost cilindra:
Cilinder dobro očistimo, postavimo v primež in z Ate mastjo natanko namažemo njegove stene ter utore. Namažemo tudi tesnilni obroč in gumico (harmoniko) po robovih na obeh straneh ter oboje vstavimo v v utore v cilindru:
Naslednji korak je pregled utorov v samem batku. Ti so ponavadi največ izpostavljeni koroziji, v nekaterih primerih tako hudo, da je potreben nakup novega. Moja dva sta bila v srednjem stanju...korozije je bilo nekaj, a samo površinska:
Batek in utor očistimo, namažemo z Ate mastjo in vstavimo v cilinder. Slednje opravilo je eno najtežjih pri obnovi Girling čeljusti (pri Ate-jih je nasrečo ta postopek veliko lažji). Batek moramo potiskati naravnost navzdol hkrati pa spodnji rob gumice povleči navzgor okrog batka. Gumica/tesnilka je dosti ožja od batka tako da to opravilo zahteva nekaj vaje:
Ko nam uspe, potiskamo batek naravnost navzdol dokler rob gumice na zdrsne v utor batka:
Sledi lepšanje vodil drugega dela čeljusti. Ni nujno potrebno. Jaz sem z lancerjem glave vodil z žično krtačo pobrusil, pobarval v temeljno in nato v črno barvo. Paziti moramo, da nam barva ne uide v navoj (lahko s časom zaradi barve pride do odvitja!). Najboljše ga je primerno zaščititi s kakšnim maskirnim trakom. Barvamo tudi samo do zgornjega roba pri glavi. Čez spodnji rob pride čez gumica in barva tam ni potrebna:
Pobarvane glave skupaj z novimi vijaki M8x20, trdote 10,9:
Ko so vodila pripravljena, pripravimo še nosilni del prednjih čeljusti. Odstraniti je potrebno pritrdilne vijake, očistiti navoje, kjer je stekla barva in očistiti naležne površine, kjer pride čeljust v stik z vzmetno nogo:
Naslednji korak je spraviti novo gumico 'harmoniko' na vodilo, kar predstavlja drugo najtežje opravilo pri tej obnovi. Predhodno je potrebno namazati z Ate mastjo vodilo in gumico po obeh robovih. Gumo spravimo po vodilu do roba, jo pri strani uščipnemo ter sučemo okrog, dokler ne zleze čez rob:
Ko nam uspe, vodilo potisnemo v namensko luknjo. Drugi rob gumice na vodilu zataknemo okrog pripravljenega roba na začetku luknje:
Oba dela čeljusti sta pripravljena na združitev:
Končano! Manjkajo še zavorne ploščice, novi odzračevalni ventili in zavorne cevi. Vse vijake je dobro 2x preveriti, da so dobro priviti.
Mentor in pomočnik pri obnovi je uporabnik lancer, tako, da se lahko obrnete nanj v primeru, da želite podobno obnovo (brez peskanja in barvanja), a nočete tega počet sami.
V nadaljevanju sledi še obnova zadnjih čeljusti Ate.