Obnova zavornih čeljusti

'Naredi sam' forum namenjen vsem vodičem in člankom, ki lahko pridejo kdaj v pomoč pri raznih e30 projektih.

Obnova zavornih čeljusti

OdgovorNapisal/-a marc » 14 Dec 2014, 14:01

Uvod
V tem kratkem slikovnem vodiču upam, da bom lahko prikazal potek in razložil vse potrebne postopke za osvežitev vaših zavornih čeljusti.
Opozarjam! Vodič je zgolj informativne narave in služi le v dodatno pomoč. Če tega še nikoli niste počeli, vam priporočam, da se obrnete na nekoga, ki je. Zavore so pri e30 zadnja in poglavitna točka varnosti in boh ne daj da bi zatajile. :D

Tipi čeljusti v e30 ali kateri tip imam jaz? :D :
Obstajata dva tipa prednjih čeljusti. Ate in Girling. Razlika je v vodilih in še nekaj drugih podrobnostih (Ate ima šplento,...).
Zadaj so bile na voljo samo čeljusti tipa Ate. Če se motim me popravite.
Kateri tip je boljši, bolj zaželjen...zasnova je nekoliko drugačna, v končnem pa sta predvidevam zavorna sila in vzdržljivost isti oz. podobni. V nadaljevanju bom predstavil obnovo za oba tipa, prvo sprednjih Girling in nato še zadnjih Ate.
Primerjava v sliki:
Slika

Pregled čeljusti ali kaj vse bo potrebno zamenjati, narediti?
Ko se odločimo obnavljat čeljusti pregledamo najprej njihovo stanje. Največ dela je, tako kot tudi pri drugih stvareh na e30, z rjo. Čeljusti rade rjavijo na zunaj, rja je dostikrat globja. Vkolikor so v slabšem stanju ali pa bi se vseeno radi kvalitetno znebili tisto malo rje kar obstaja, potem priporočam peskanje. Več o tem v naslednjem odstavku. V vsakem primeru pa bo potreben nakup gumic in tesnil. Ponavadi se jih dobi v setih za sprednjo in zadnjo čeljust. Več o tem kasneje. Lahko dokupite tudi nove ventilčke za odzračevanje zavornega sistema. So poceni in če se že dela... :D V primeru peskanja ali brušenja bo potreben tudi nakup primerne temeljne in prekrivne barve.
Priprava in pregled nekaterih kosov podvozja pred peskanjem:
2013-04-20 14.23.30.jpg


Začetek obnove (velja za vse tipe čeljusti):
Peskanje in barvanje:
Peskanje: ta del bo verjetno opravil profesionalec. Pomembno je, da zna oceniti velikost granulacije peska pri peskanju glede na stanje. Kot rečeno zgoraj, se zna rja pri čeljustih dobro zažreti in s prefino granulacijo jo ne bomo povsem odstranili.
Nažalost nimam nobenih slik takoj po peskanju. Pred posegom je potrebno čeljusti nekoliko zaščititi. Najbolj važno je, da ne pride do vdora peska v batek oz. cilinder ali v vodila. Stare gumice pustimo tako kot so, vkolikor niso strgane (ponavadi niso :D ). Privijačen pustimo tudi ventilček za odzračevanje in pa staro zavorno cev (povito s trakom na drugi strani) ali kak drugi čep, ki bi zaprl vhod v cilinder.
Po peskanju je potrebno čeljusti čimprej zaščititi proti rjavenju. Ne smejo biti izpostavljene vlagi, saj lahko hitro začnejo ponovno oksidirati. Priporočam en tanek premaz s kakšnim nevtralizatorjem (npr. Wurth), po delih, ki so bili načeti.
Potek nevtralizacije po peskanju:
2013-06-09 13.11.36.jpg

Ko nevtralizator naredi svoje, premažemo čeljusti s temeljno barvo. Če je možno, priporočam dvo-komponentno v dveh slojih. Sam sem uporabil eno-komponentno Mobihelovo temeljno barvo. Zaščita je pomemben del obnove, sploh pri tako izpostavljenih delih avta.
Sušenje temeljne barve:
2013-06-10 13.39.13.jpg

Končni izgled naših čeljusti na avtu bo določala prekrivna barva. Kupimo jo lahko v spreju, različnih kvalitet in odtenkov. Sam sem uporabil zlato barvo v spreju, proizvajalca Prisma:
2014-12-08 15.21.58.jpg

Čez prekrivno barvo lahko nanesemo tudi lak v spreju za lažje odstranjevanje umazanije v prihodnosti in ohranjanje 'lepega' izgleda. Če se odločite za lak opozarjam, da predhodno preverite kombinacije barva-lak. Sam sem imel to 'srečo', da sta se prekrivna barva in lak stepli. Uporabil sem lak v spreju proizvajalca Duplicolor in pa kasneje lak istega proizvajalca kot je bila prekrivna barva. Vse je bilo na akrilni osnovi, žal so očitno hitrosušeči spreji pre-agresivni. Duplicolor-duplicolor kombinacija naj bi bila uspešna.


Obnova sprednjih čeljusti - Girling:

Pred posegom potrebujemo komplete setov tesnil in gumic, kompresor, Ate specialno mast za zavorne cilindrčke (na sliki spodaj v modri tubi), primež in osnovni komplet orodja.

Iz prebarvanih čeljusti najprej odstranimo stare zavorne cevi in ostale zaščite, ki smo jih potrebovali med peskanjem in barvanjem. Ventilček za odzračevanje pustimo:
20141211_170313.jpg

Za odstranitev gumice in tesnilnega obroča cilindra, moramo v cilindru ustvariti dovolj pritiska za potisk bata ven (zato smo ventilečk pustili privijačen). Za ustvaritev pritiska uporabimo kompresor. Na nasprotni strani batka pripravimo leseno ploščico, da batek ne poškoduje čeljusti ali nas (najlažje s kajlo, ki omogoča nadzor odmika):
20141211_170411.jpg

20141211_170428.jpg

20141211_170636.jpg

Batek skoči ven in stare gumice lahko odstranimo. Na sliki spodaj so na spodnji strani stare gumice in na zgornji strani nov komplet gumic:
20141211_170934.jpg

Sledi pregled utorov za tesnilo in gumico v cilindru. Velikokrat se tam pojavlja korozija, večje delce poskušamo odstraniti. Odzračevalni ventil lahko v tej stopnji odstranimo in s kompresorjem spihamo notranjost cilindra:
20141211_171327.jpg

Cilinder dobro očistimo, postavimo v primež in z Ate mastjo natanko namažemo njegove stene ter utore. Namažemo tudi tesnilni obroč in gumico (harmoniko) po robovih na obeh straneh ter oboje vstavimo v v utore v cilindru:
20141211_171638.jpg

20141211_171714.jpg

20141211_173619.jpg

Naslednji korak je pregled utorov v samem batku. Ti so ponavadi največ izpostavljeni koroziji, v nekaterih primerih tako hudo, da je potreben nakup novega. Moja dva sta bila v srednjem stanju...korozije je bilo nekaj, a samo površinska:
20141211_173627.jpg

Batek in utor očistimo, namažemo z Ate mastjo in vstavimo v cilinder. Slednje opravilo je eno najtežjih pri obnovi Girling čeljusti (pri Ate-jih je nasrečo ta postopek veliko lažji). Batek moramo potiskati naravnost navzdol hkrati pa spodnji rob gumice povleči navzgor okrog batka. Gumica/tesnilka je dosti ožja od batka tako da to opravilo zahteva nekaj vaje:
20141211_182933.jpg

Ko nam uspe, potiskamo batek naravnost navzdol dokler rob gumice na zdrsne v utor batka:
20141211_183051.jpg

20141211_183146.jpg

Sledi lepšanje vodil drugega dela čeljusti. Ni nujno potrebno. Jaz sem z lancerjem glave vodil z žično krtačo pobrusil, pobarval v temeljno in nato v črno barvo. Paziti moramo, da nam barva ne uide v navoj (lahko s časom zaradi barve pride do odvitja!). Najboljše ga je primerno zaščititi s kakšnim maskirnim trakom. Barvamo tudi samo do zgornjega roba pri glavi. Čez spodnji rob pride čez gumica in barva tam ni potrebna:
20141211_193109.jpg

20141211_200001.jpg

Pobarvane glave skupaj z novimi vijaki M8x20, trdote 10,9:
20141213_110516.jpg

Ko so vodila pripravljena, pripravimo še nosilni del prednjih čeljusti. Odstraniti je potrebno pritrdilne vijake, očistiti navoje, kjer je stekla barva in očistiti naležne površine, kjer pride čeljust v stik z vzmetno nogo:
20141213_105350.jpg

20141213_110007.jpg

20141213_110022.jpg

20141213_110747.jpg

Naslednji korak je spraviti novo gumico 'harmoniko' na vodilo, kar predstavlja drugo najtežje opravilo pri tej obnovi. Predhodno je potrebno namazati z Ate mastjo vodilo in gumico po obeh robovih. Gumo spravimo po vodilu do roba, jo pri strani uščipnemo ter sučemo okrog, dokler ne zleze čez rob:
20141213_111201.jpg

Ko nam uspe, vodilo potisnemo v namensko luknjo. Drugi rob gumice na vodilu zataknemo okrog pripravljenega roba na začetku luknje:
20141213_111205.jpg

20141213_111602.jpg

Oba dela čeljusti sta pripravljena na združitev:
20141213_111606.jpg

Končano! Manjkajo še zavorne ploščice, novi odzračevalni ventili in zavorne cevi. Vse vijake je dobro 2x preveriti, da so dobro priviti.
20141213_113206.jpg


Mentor in pomočnik pri obnovi je uporabnik lancer, tako, da se lahko obrnete nanj v primeru, da želite podobno obnovo (brez peskanja in barvanja), a nočete tega počet sami. :-bd

V nadaljevanju sledi še obnova zadnjih čeljusti Ate.
Uporabniški avatar
marc
 
Prispevkov: 1081
Pridružen: 30 Okt 2014, 15:33
Kraj: Ljubljana

Re: E30 obnova zavornih čeljusti

OdgovorNapisal/-a lancer » 14 Dec 2014, 21:03

Marsikomu bo prav prišel DIY glede na to, da so zavore najpomembnejši del podvozja :)
Uporabniški avatar
lancer
 
Prispevkov: 180
Pridružen: 31 Okt 2014, 22:40

Re: E30 obnova zavornih čeljusti

OdgovorNapisal/-a eXtreme » 15 Dec 2014, 09:51

Okvirno stroški? Kje si kupil material?

:-bd
eXtreme
 
Prispevkov: 73
Pridružen: 21 Nov 2014, 08:37

Re: E30 obnova zavornih čeljusti

OdgovorNapisal/-a marc » 15 Dec 2014, 10:26

Obnova zadnjih čeljusti - Ate:
20141213_114544.jpg

Postopek je podoben kot pri Girling čeljusti. Začnemo z demontažo starih gumic in tesnilnega obroča. Pri odstranjevanju batka iz cilindra si ponovno pomagamo s kompresorjem. Potek je viden v posnetku spodaj:

Ponovno pregledamo stanje cilindra in batka, očistimo stene in vse utore ter jih namažemo z Ate mastjo. Zadnji cilindri in bati niso tako podvrženi rjavenju, sam sem imel srečo, da je eden od batkov bil praktično kot nov tako da večjih priprav na montažo ni bilo potrebnih:
20141213_120740.jpg

20141213_121326.jpg

Pripravimo in namažemo tudi tesnilni obroč ter harmonkasto gumico. Set tesnil zadnje čeljusti:
20141214_181156.jpg

Namazan tesnilni obroč vstavimo v utor cilindra ter namažemo še zunanji cilindrov rob:
20141213_122030.jpg

Sedaj pridemo do postopka, kjer se Ate in Girling razlikujeta. Harmonkasto gumico pri Ate-ju montiramo prvo na batek (pri tem pazimo, da je pravilno obrnjena-> natikamo s spodnje strani batka gor), in nato batek z gumico vstavimo v cilinder:
20141213_122049.jpg

20141213_122118.jpg

Ko imamo batek potisnjen do konca, moramo zavihati rob gumice za zunanji rob cilindra (ne potrebujemo orodja):
20141213_122210.jpg

20141213_122257.jpg

Še ena razlika v primerjavi z Girlingom je varovalna šplenta okrog gumice, ki jo nataknemo v utor čez gumico:
20141213_122348.jpg

20141213_122351.jpg

20141213_122446.jpg

Prvi del je končan. Sedaj moramo vstaviti še gumijaste puše v luknje na čeljusti. Čeljust lahko pustimo kar v primežu. Gumijaste puše namažemo z Ate mastjo in jih potisnemo skozi luknje do roba. Pri tem si lahko pomagamo z npr. ročko od kladiva, leseno kajlo od prejšnega dela,...:
20141213_122606.jpg

20141213_122949.jpg

Prvi del čeljusti je končan:
20141213_123254.jpg

Naslednji korak je čiščenje vodil. Pri tem si lahko pomagamo z nitrotom ali pa s finim vodobrusnim papirjem (granulacije 800+). Na spodnji sliki je na levi strani umazano vodilo na desni pa očiščeno:
20141214_183533.jpg

V mojem primeru je barva v drugem delu čeljusti nekoliko ušla v navoj in ga je bilo potrebno malo 'očistiti'. To sem storil tako, da sem namazal z mastjo del vodila z navojem in ga privil do konca v drugi del čeljusti.
Sledila je montaža obeh delov čeljusti. Namazana vodila potisnemo skozi spodnjo stran gumijaste puše prvega dela in privijemo v drugi del čeljusti, ki nalega na drugi strani:
20141214_191552.jpg

20141214_191604.jpg

20141214_192327.jpg

Končano! Pri montaži zavornih ploščic v zadnje čeljusti jih bo sicer potrebno razstaviti narazen. Menjava odzračevalnih ventilčkov je tudi tu smotrna. Pokrovčki čez gumijaste puše (so priloženi v kompleti, videno zgoraj) pridejo čez po končani vgradnji na avto.
Čeljusti so pripravljene na zavorne ploščice in vgradnjo na e30 :D :
20141214_193354.jpg
Uporabniški avatar
marc
 
Prispevkov: 1081
Pridružen: 30 Okt 2014, 15:33
Kraj: Ljubljana

Re: E30 obnova zavornih čeljusti

OdgovorNapisal/-a marc » 15 Dec 2014, 10:34

eXtreme napisal/-a:Okvirno stroški? Kje si kupil material?

:-bd


Material smo lansko leto skupinsko kupovali preko IST-a. Bom dodal stroškovnico, mislim pa, da je za use 4 čeljusti skupaj s peskanjem in barvanjem prišlo manj kot 100€. :)
Uporabniški avatar
marc
 
Prispevkov: 1081
Pridružen: 30 Okt 2014, 15:33
Kraj: Ljubljana

Re: Obnova zavornih čeljusti

OdgovorNapisal/-a eXtreme » 18 Dec 2014, 10:16

OK, javi... Da se bom naslednje leto lahko bremzal :)
eXtreme
 
Prispevkov: 73
Pridružen: 21 Nov 2014, 08:37

Re: Obnova zavornih čeljusti

OdgovorNapisal/-a marc » 18 Dec 2014, 11:05

Evo sem pogledal računico. Sledeče velja samo za obnovo čeljusti. Določene cene je težko postavit, ker sem nekatere preparate že imel. Cena je setom gumic za obnovo nekoliko narasla v zadnjem letu, še vedno pa so v primerjavi s Cosmosom zelo ugodni:

-peskanje: cca. 10-20€ odvisno pri komu, meni jih je prvo peskal vargalant, druge kose podvozja pa kasneje http://www.lakiranje-cinkanje.si/o-podj ... dstavitev/
-wurth nevtralizator: manj kot 1dcl za vse štiri, sepravi 5€
-temeljna barva (1liter mobihelova je cca. 11€, porabi se jo verjetno malo več kot 1 deci za 2 roki), priporočam kako 2k
-prekrivna barva v spreju prisma ali duplicolor: 5€ v Merkurju
-lak v spreju. 4€
-2x set tesnil spredaj frenkit Girling: 6,22€ (ate: 7,14€)
-2x set tesnil zadaj frenkit Ate: 6,87€
-4x 38mm ventil za odzračevanje: 1,07€

Vse skupaj: cca. 65€.

Lahko se kupi še nove batke, če je to potrebno (pridejo okrog 12€), šplente, indikatorje zavornih ploščic,...

Dela nisem štel, ker smo sami delali, je pa verjetno šlo par uric. :)
Uporabniški avatar
marc
 
Prispevkov: 1081
Pridružen: 30 Okt 2014, 15:33
Kraj: Ljubljana


Vrni se na E30 DIY in članki

cron