Predelave, nadgradnje in dodelave podvozja
Objavljeno: 21 Nov 2014, 18:29
Namen teme je predstaviti cim vec moznosti za izboljsave podvozja. Te stvari me zelo zanimajo in iz izkusenj vem da se pri e30 da veliko stvari na podvozju izboljsat. Upam da se vas cim vec pridruzi v debati in deli svoje ideje ter znanje z drugimi, predvsem pa upam na feedback in opise izkusenj ki ste jih z dolocenimi predelavami imeli, saj lahko en drugemu tako privarcujemo dosti casa, zivcev in tudi denarja ki ga bi morda sicer namenili za nekaj s cimer na koncu ne bi bili zadovoljni. Ce se kdo ne strinja z mano oziroma opazi da sem kaj napisal narobe, je dobrodosel da me popravi, ker te teme ne pisem da bi pametnjaril, ampak da se kaj novega naucim.
-Offset busingi za sprednje roke: Obstajajo originalni za m3 (31 12 9 061 222) in aftermatket variante. Oboji pasejo na vse e30 modele. Med seboj se razlikujejo se po trdoti, od navadnih pa jih loci polozaj luknje kamor se vstavi roka. Z excentricnimi pusami pridobino caster na sprednji optiki. Medosna razdalja se rahlo poveca in mislim da caster upliva tudi na chamber v zavoju. Osebno jih se nisem probal, po mojem pa naredijo avto malo bolj stabilen pri visokih hitrostih, malo manj okreten, sprednji konec bi moral pridobiti na oprijemu, obracalni krog pa se poveca iz 10.6m na 11.4m.
-Excentricno vpetje sprednjih amortizerjev: S tem dobimo chamber na sprednjih kolesih, kar ugodno upliva na oprijem v zavojih. Tudi tu obstaja priginalna varianta (31 33 1 139 484), ki je fixna in prinese 30" naklona v + ali -. Odvisno kako jih montiras. Poleg tega se da dobiti tudi nastavljive aftermarket chamber plate ali celo chamber/caster plate npr. IEmotorsport. Sam sem imel originalne excentricne in lahko recem da sem bil zadovoljen z razliko v primerjavi z navadnimi.
-E36 volanska letev: Z montazo e36 volanske letve dosezemo bolj neposreden volanjski mehanizam, manj vrtljajev volana za enak kot gum. Sam je se nisem montiral, ce prav vem pa so potrebne manjse predelave.
-Aftermarket stabilizatorji: Po mojem mnenju ena najboljsih predelav za podvozje e30. Njihova osnovna funkcija je preprecevanje nagiba karoserije v zavojih, ceprav menim da z njimi pridobimo najvec na samei uravnotezenosti podvozja in lastnostih voznje kot so prekrmarjenje, podkrmarjenje,... Stabilizatorji namrec mocno uplivajo na oprijem koles. Vecina aftermarket stabilizatorjev je nastavljivih po trdoti, tako da si lahko lastnik res stunira podvozje primerno njegovi voznji. Osnovno pravilo pri nastavljanju: ce zelimo prekrmarjenje strsamo zadnji konec in zmehcamo sprednji konec, ce zelimo podkrmarjenje pa obratno.
-optika zadnjih koles: Tudi tu ima bmw v ponudbi resitev (33 32 9 058 822). To so excentricne gimice ki pa jih vpresamo v roke in potem so fixno pritrjene. Dodatnih nastavitev ni. Lahko se odlocite za aftermatket variante ki so nastavljive npr. powerflex. Po mojem mnenju najboljsa resitev pa je nastavljiva zadnja prema, ampak ta varianta zahteva pa nekaj vec dela. Obstajajo tudi nastavljive zadnje roke, o katerih pa na zalost ne vem nic.
Z vsemi stirimi variantami lahko spremenimo chamber in toe na zadnjih kolesih.
-strut bar: Je povezava med levim in desnim kosem od amortizerjev. Skoljko strsa in jo naredi bolj togo. Manj zvijanja po ovinkih. Mislim da s tem se najvec pridobijo kabrioleti, kjer je vzvojna trdnost karoserije slabsa kot pri drugih modelih.
-HD ali ojacani nosilci za zadnje amortizerje: Ce ima vasa e30 res trdo vzmetenje ali ce se radi vozite hitro po slabsih cestah, potem ste verjetno ze kdaj morali zamenjati nosilce zadnjih mortizerjev. Originalni nosilci so dokaj nevzdrzljivi in se hitro unicijo, zato menim da so ojacani (npr. meyle HD) res dober nakup.
-pojacan LSD: Originalne zapore so 25%. Kar pomeni da ko eno kolo zdrsne diferencial preusmeri 25% navora na drugo kolo. Zapore se da nadgraditi da so bolj "ostre" na npr 40%. Take predelave so dobrodosle predvsem za drift vozila, glede cestne uporabe pa so mnenja deljena.
-Vzmeti in blazilci: To vsi poznamo, ni kaj veliko za povedat, razpravo o tem kateri so dobri itd, pa ze poteka v drugi temi.
-poli busingi: Npr. powerflex. Skoraj vsa gumijasta vpetja podvozja in pogonskega sklopa se da dobiti v poly verziji, kar po domace pomeni plasticno. Ker gumo nadomesti plastika je gibanje omejeno ali izniceno, kar pri podvozju pripelje do vecje odzivnosti, pri pogonskem sklopu pa do manjsih izgub.
-Kardan volanskega droga oziroma steering coupler: Npr. IEmotorsport. Namesto gumijastih obstajajo poly, ki dodajo neposreden obcutek na volanu.
-Razne ojacitve kriticnih mest na sasiji in pritrdilnih mest za dele podvozja: To so ponavadi kovinske ploscice specificne oblike, ki je jih privari ali privijaci na mesta, ki so izpostavljena vecjim silam. Nekaj primerov:
-Zavore: Ze pri serijskih e30 so bile razlike v zavorah. Mocnejsi modeli so imeli hlajene diske spredaj in diske zadaj, medtem ko so se sibkejsi morali zadovoljiti z navadnimi diski spredaj in bobni zadaj. Ce so zavore v dobrem stanju so sicer cisto zadosti za normalno voznjo, a se pri malo daljsi in hitrejsi voznji voznji hitro pokaze da se rade pregrevajo in izgubljajo na zavorni moci. Moznosti za predelavo je veliko, od mocnejsega serva za zavore iz drugih bmw modelov, mejnave diskov in ploscic za bolj sportne (z rezami ali luknjami da hitreje odvajajo toploto), menjava zavornih cevi za jeklene, raznih big brake packov npr vac motorsport ali uuc motorwerks. Se najbolj ugodna in enostavna resitrv so morda ATE powerdisc-i.
-Short shifter: Morda ne sodi ravno k podvozju, ampak vseeno. Skrajsan hod prestavne rocice, dokaj enostavno za predelat, lahko pa se uporabi tudi kose iz bmw z3. Paziti je treba samo, da se ne pretirava, ker potem postane prestavljanje pretrdo in premalo natancno.
-Spring pads: Dostikrat se zgodi da ob zamenjavi vzmeti nismo cisto zadovoljni z visino avtomobila. Ce je razlika do zeljene visine majhna (do 1,5cm), lako marsikdaj pomagamo z menjavo za debelejse ali tanjse gume ki pridejo pod vzmeti. Pri bmw-ju imajo na voljo mislim da 3 ali 4 debeline, se ba dobilo aftermarket v vecih razlicnih debelinah.
-Ojacitve zadnjih rok: Z3 ki je ima enako zadnjo premo koe e30 ima roke ojacane. Gre za povezavo med krakoma ki pomaga pri samo trdnosti roke. Enako se da narediti tudi na e30 rokah. Slika za lazjo predstavo (levo z3m, desmo e30): http://www.r3vlimited.com/Media/e30thep ... 05-005.jpg
-Predelava koles na 5 viljkov: Ker ima e30 pesta z 4 vijaki smo lastniki omejeni glede izbire platisc, zato je pri marsikomu predelava na 5 vijakov zelo dobrodosla. Izvede se lahko z m3 kosi, kar zna biti zelo drago. V postev pride tudi zadnja prema od compacta ali z3, pri sprednjem koncu pa se baje da uporabiti e36 kose, vendar ne brez tezav. S tem nimam izkusenj, tako da vec ne vem povedat.
-Izbira dimenzije koles: Tu mislim predvsem na platisca, ceprav je dimenzija gum prav tako pomembna. Morda je malo smesno da to omenjam med predelavami, a ima ta najenostavnejsi poseg najvecji ucinek na voznjo. Kdor se rad dinamicno pelje in je na e30 probal za 14", 15" in 16" platisca, zagotovo ve o cem govorim. In kar se gum tice je isto: mala sprememba v dimenziji je velika sprememba na cesti.
Malo me ze oci bolijo od ekrana, tako da bom za enkrat zakljucil. Rad bi dodal samo se to lekcijo ki sem se jo naucil na lastni denarnici: pri vsakem tuniranju podvozja zelo pomembna usklajenost komponent, saj s pretiravanjem pri eni ali drugi hitro dosezemo nezazeljen ucinek in neurovnoveseno podvozje.
-Offset busingi za sprednje roke: Obstajajo originalni za m3 (31 12 9 061 222) in aftermatket variante. Oboji pasejo na vse e30 modele. Med seboj se razlikujejo se po trdoti, od navadnih pa jih loci polozaj luknje kamor se vstavi roka. Z excentricnimi pusami pridobino caster na sprednji optiki. Medosna razdalja se rahlo poveca in mislim da caster upliva tudi na chamber v zavoju. Osebno jih se nisem probal, po mojem pa naredijo avto malo bolj stabilen pri visokih hitrostih, malo manj okreten, sprednji konec bi moral pridobiti na oprijemu, obracalni krog pa se poveca iz 10.6m na 11.4m.
-Excentricno vpetje sprednjih amortizerjev: S tem dobimo chamber na sprednjih kolesih, kar ugodno upliva na oprijem v zavojih. Tudi tu obstaja priginalna varianta (31 33 1 139 484), ki je fixna in prinese 30" naklona v + ali -. Odvisno kako jih montiras. Poleg tega se da dobiti tudi nastavljive aftermarket chamber plate ali celo chamber/caster plate npr. IEmotorsport. Sam sem imel originalne excentricne in lahko recem da sem bil zadovoljen z razliko v primerjavi z navadnimi.
-E36 volanska letev: Z montazo e36 volanske letve dosezemo bolj neposreden volanjski mehanizam, manj vrtljajev volana za enak kot gum. Sam je se nisem montiral, ce prav vem pa so potrebne manjse predelave.
-Aftermarket stabilizatorji: Po mojem mnenju ena najboljsih predelav za podvozje e30. Njihova osnovna funkcija je preprecevanje nagiba karoserije v zavojih, ceprav menim da z njimi pridobimo najvec na samei uravnotezenosti podvozja in lastnostih voznje kot so prekrmarjenje, podkrmarjenje,... Stabilizatorji namrec mocno uplivajo na oprijem koles. Vecina aftermarket stabilizatorjev je nastavljivih po trdoti, tako da si lahko lastnik res stunira podvozje primerno njegovi voznji. Osnovno pravilo pri nastavljanju: ce zelimo prekrmarjenje strsamo zadnji konec in zmehcamo sprednji konec, ce zelimo podkrmarjenje pa obratno.
-optika zadnjih koles: Tudi tu ima bmw v ponudbi resitev (33 32 9 058 822). To so excentricne gimice ki pa jih vpresamo v roke in potem so fixno pritrjene. Dodatnih nastavitev ni. Lahko se odlocite za aftermatket variante ki so nastavljive npr. powerflex. Po mojem mnenju najboljsa resitev pa je nastavljiva zadnja prema, ampak ta varianta zahteva pa nekaj vec dela. Obstajajo tudi nastavljive zadnje roke, o katerih pa na zalost ne vem nic.
Z vsemi stirimi variantami lahko spremenimo chamber in toe na zadnjih kolesih.
-strut bar: Je povezava med levim in desnim kosem od amortizerjev. Skoljko strsa in jo naredi bolj togo. Manj zvijanja po ovinkih. Mislim da s tem se najvec pridobijo kabrioleti, kjer je vzvojna trdnost karoserije slabsa kot pri drugih modelih.
-HD ali ojacani nosilci za zadnje amortizerje: Ce ima vasa e30 res trdo vzmetenje ali ce se radi vozite hitro po slabsih cestah, potem ste verjetno ze kdaj morali zamenjati nosilce zadnjih mortizerjev. Originalni nosilci so dokaj nevzdrzljivi in se hitro unicijo, zato menim da so ojacani (npr. meyle HD) res dober nakup.
-pojacan LSD: Originalne zapore so 25%. Kar pomeni da ko eno kolo zdrsne diferencial preusmeri 25% navora na drugo kolo. Zapore se da nadgraditi da so bolj "ostre" na npr 40%. Take predelave so dobrodosle predvsem za drift vozila, glede cestne uporabe pa so mnenja deljena.
-Vzmeti in blazilci: To vsi poznamo, ni kaj veliko za povedat, razpravo o tem kateri so dobri itd, pa ze poteka v drugi temi.
-poli busingi: Npr. powerflex. Skoraj vsa gumijasta vpetja podvozja in pogonskega sklopa se da dobiti v poly verziji, kar po domace pomeni plasticno. Ker gumo nadomesti plastika je gibanje omejeno ali izniceno, kar pri podvozju pripelje do vecje odzivnosti, pri pogonskem sklopu pa do manjsih izgub.
-Kardan volanskega droga oziroma steering coupler: Npr. IEmotorsport. Namesto gumijastih obstajajo poly, ki dodajo neposreden obcutek na volanu.
-Razne ojacitve kriticnih mest na sasiji in pritrdilnih mest za dele podvozja: To so ponavadi kovinske ploscice specificne oblike, ki je jih privari ali privijaci na mesta, ki so izpostavljena vecjim silam. Nekaj primerov:
-Zavore: Ze pri serijskih e30 so bile razlike v zavorah. Mocnejsi modeli so imeli hlajene diske spredaj in diske zadaj, medtem ko so se sibkejsi morali zadovoljiti z navadnimi diski spredaj in bobni zadaj. Ce so zavore v dobrem stanju so sicer cisto zadosti za normalno voznjo, a se pri malo daljsi in hitrejsi voznji voznji hitro pokaze da se rade pregrevajo in izgubljajo na zavorni moci. Moznosti za predelavo je veliko, od mocnejsega serva za zavore iz drugih bmw modelov, mejnave diskov in ploscic za bolj sportne (z rezami ali luknjami da hitreje odvajajo toploto), menjava zavornih cevi za jeklene, raznih big brake packov npr vac motorsport ali uuc motorwerks. Se najbolj ugodna in enostavna resitrv so morda ATE powerdisc-i.
-Short shifter: Morda ne sodi ravno k podvozju, ampak vseeno. Skrajsan hod prestavne rocice, dokaj enostavno za predelat, lahko pa se uporabi tudi kose iz bmw z3. Paziti je treba samo, da se ne pretirava, ker potem postane prestavljanje pretrdo in premalo natancno.
-Spring pads: Dostikrat se zgodi da ob zamenjavi vzmeti nismo cisto zadovoljni z visino avtomobila. Ce je razlika do zeljene visine majhna (do 1,5cm), lako marsikdaj pomagamo z menjavo za debelejse ali tanjse gume ki pridejo pod vzmeti. Pri bmw-ju imajo na voljo mislim da 3 ali 4 debeline, se ba dobilo aftermarket v vecih razlicnih debelinah.
-Ojacitve zadnjih rok: Z3 ki je ima enako zadnjo premo koe e30 ima roke ojacane. Gre za povezavo med krakoma ki pomaga pri samo trdnosti roke. Enako se da narediti tudi na e30 rokah. Slika za lazjo predstavo (levo z3m, desmo e30): http://www.r3vlimited.com/Media/e30thep ... 05-005.jpg
-Predelava koles na 5 viljkov: Ker ima e30 pesta z 4 vijaki smo lastniki omejeni glede izbire platisc, zato je pri marsikomu predelava na 5 vijakov zelo dobrodosla. Izvede se lahko z m3 kosi, kar zna biti zelo drago. V postev pride tudi zadnja prema od compacta ali z3, pri sprednjem koncu pa se baje da uporabiti e36 kose, vendar ne brez tezav. S tem nimam izkusenj, tako da vec ne vem povedat.
-Izbira dimenzije koles: Tu mislim predvsem na platisca, ceprav je dimenzija gum prav tako pomembna. Morda je malo smesno da to omenjam med predelavami, a ima ta najenostavnejsi poseg najvecji ucinek na voznjo. Kdor se rad dinamicno pelje in je na e30 probal za 14", 15" in 16" platisca, zagotovo ve o cem govorim. In kar se gum tice je isto: mala sprememba v dimenziji je velika sprememba na cesti.
Malo me ze oci bolijo od ekrana, tako da bom za enkrat zakljucil. Rad bi dodal samo se to lekcijo ki sem se jo naucil na lastni denarnici: pri vsakem tuniranju podvozja zelo pomembna usklajenost komponent, saj s pretiravanjem pri eni ali drugi hitro dosezemo nezazeljen ucinek in neurovnoveseno podvozje.